آموزش کامپیوتر

مقالات تخصوصی علوم رایانه

آموزش کامپیوتر

مقالات تخصوصی علوم رایانه

اجزای پروتکلTCP/IP

 اجزای پروتکلTCP/IP

 

پروتکل TCP/IP از مجموعه پروتکل های دیگر تشکیل شده که هر یک در لایه مربوطه ، وظایف خود را انجام می دهند. پروتکل های موجود در لایه های Transport و Network دارای اهمیت بسزایی است و در ادامه به بررسی انها خواهیم پرداخت .

 

پروتکل های موجود در لایه Network پروتکل TCP/IP

 

1- پروتکل (TCP)  Transmission Control Protocol  ، مهمترین وظیفه پروتکل فوق از صحت ارسال اطلاعات است. پروتکل فوق اصطلاحا Connection-oriented نامیده می شود.

علت این امر ایجاد یک ارتباط مجازی بین کامپوتر های فرستنده و گیرنده بعد از ارسال اطلاعات است. پروتکل هائی از این نوع ، امکانات بیشتری را بمنظور کنترل خطاهای احتمالی در ارسال اطلاعات فراهم نموده ولی بدلیل افزایش بار عملیاتی سیستم کارائی انان کاهش خواهد یافت.

از پروتکل TCP بعنوان یک پروتکل اطمینان نیز یاد می شود.علت این امر ارسال اطلاعات و کسب اگاهی لازم از گیرنده اطلاعات بمنظور اطمینان از صحت ارسال توسط فرستنده است. در صورتیکه بسته های اطلاعاتی بدرستی در اختیار فرستنده قرار نگیرند، فرستنده مجددا اقدام به ارسال اطلاعات می نماید.

 

 2- پروتکل (UDP)  User Datagrsm Protocol. پروتکل فوق نظیر پروتکل TCP در لایه "حمل" فعالیت می نماید. UDP بر خلاف پروتکل  TCP سریعتر بوده از پروتکل فوق در مواردی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات به یک سطح بالا از اطمینان ، نیاز نداشته باشیم .

3- پروتکل Internet Protocol(IP) . پروتکل فوق در لایه شبکه ایفای وظیفه کرده و مهمترین مسولیت آن دریافت و ارسال بسته های اطلاعاتی به مقاصد درست است.پروتکل فوق با استفاده از ادرس های نسبت داده شده منطقی عملیات روتینگ را انجام خواهد داد.

 

 پروتکل ها در لایه Application پروتکلTCP/IP

 

پروتکل  TCP/IP صرفا" به سه پروتکل TCP ، UDP و IP محدود نشده و در سطح لایه Application دارای مجموعه گسترده ای سایر پروتکل ها است . پروتکل فوق بعنوان مجموعه ابزارهائی برای مشاهده ، اشکال زدائی و اخذ اطلاعات و سایر عملیات مورد استفاده قرار می گیرند. دراین بخش به معرفی برخی از این پروتکل ها خواهیم پرداخت.

1-پروتکل File Transfer Protocol(FTP).  از پروتکل فوق برای تکثیر فایل های موجود بر روی یک کامیپوتر دیگر استفاده می گردد. ویندوز دارای یک برنامه خط دستوری بوده که بعنوان سرویس گیرنده ایفای وظیفه کرده و امکان ارسال ویا دریافت فایل ها را از سرویس دهنده FTP فراهم می کند.

2- پروتکل Simple Network Management Protocol(SNMP).  از پروتکل فوق بمنظور اخذ اطلاعات آماری استفاده می گردد.یک سیستم مدیریتی ، در خواست خود را از یک اژانس SNMP مطرح و ماحصل عملیات کار در یک (MIP)Managemenet Infoormation Base ذخیره

 می گردد.MIB یک بانکاطلاعاتی بوده که مربوط به کامپیوترهای یک شبکه را در خود نگهداری می نماید..(مثلا"چه میزانی فضای هارد دیسک وجود دارد)

3- پروتکلTelNet.

با استفاده از پروتکل فوق کاربران قادر به Log On ، اجرای برنامه ها و مشاهده فایل موجود بر روی یک کامپیوتر از راه دور می باشند.ویندوز دارای برنامه های سرویس دهنده و گیرنده جهت فعال نمودن و استفاده از پتانسیل فوق است.

4- پروتکلSimple Mail Transfer Protocol(SMTP). از پروتکل فوق برای ارسال پیام الکترونیکی استفاده می گردد.

5-پروتکل Hyper Text Transfer Protocol(HTTP). پروتکل فوق مشهورترین پروتکل در این گروه بوده و از ان برای رایج ترین  سرویس اینترنت یعنی وب استفاده می گردد.با استفاده از پروتکل فوق کامپیوتر قادر به مبادله فایل ها با فرمت های متفاوت (متن ، تصویر، گرافیکی ، صدا ، ویدئوو...)خواهند بود.برای مبادله  اطلاعات با اسناد به پروتکل فوق می بایست، سر.یس فوق از طریق نصب سرویس دهنده وب فعال و در ادامه کاربران استفاده کنندگان از یک مرورگر وب قادر به استفاده از سرویس فوق خواهند بود.

6-پروتکلNetwork News Transfer Protocol(NNTP). از پروتکل فوق برای مدریت پیام های ارسالی برای گروهای خبری خصوصی و عمومی استفاده می گردد. برای عملیاتی نمودن سرویس فوق میبایست سرویس دهندهNNTP بمنظور مدیریت محل ذخبره سازی پیام های ارسالی نصب و در ادامه کاربران و سرویس گیرندگان با استفاده از برنامه ای موسوم به News Reader از اطلاعات ذخیره شده استفاده خواهند کرد.

 

IGMP

 

Internet Group Managmeant Protocol. پر.تکل فوق ، مسئول مدیریت Multicasting در TCP/IP را بر عهده دارد

لایه Network Interface، مسئول استقرار داده بر روی محیط انتقال شبکه و دریافت داده از محیط انتقال شبکه است . لایه فوق ، شامل دستگاههای فیزیکی نظیر کابل شبکه و اداپتور شبکه است. کارت شبکه (اداپتور) دارای یک عدد دوازده رقمی مبنای شانزده( نظیر:B5-50-04-22-D4-66) بوده که ادرس MAC، نامیده می شود. لایه Network Interface ، شامل پروتکل های مبتنی بر نرم افزار  مشابه لایه های قبل ، نمی باشد. پروتکل های Ethernet و (ATM)Asynchronous Transfer Mode، نمونه هایی از پزوتکل موجود در این لایه می باشند.

پروتکل های فوق ، نحوه ارسال داده در شبکه را مشخص می نمایند.

مشخص نمودن برنامه ها در شبکه های کامپیوتری ، برنامه های متعددی در یک زمان با یکدیگر مرتبط می گردند.

زمانیکه چندین برنامه بر روی یک کامپیوتر فعال می گردد،TCP/IP، می بایست از روشی بمنظور تمایز یک برنامه از برنامه دیگر ، استفاده نماید. بدین منظور ، از یک سوکت (SOCKET) بمنظور مشخص نمودن یک برنامه خاص ، استفاده میگردد.ادرس IP: برقراری ارتباط در یک شبکه ، مستلزم مشخص شدن آدرس کامپیوهای مبدا و مقصد است (شرایط اولیه منظور بر قراری ارتباط بین دو نقطه،مشخص بودن ادرس نقاط درگیر در ارتباط است).ادرس هریک از دستگاههای درگیر در فرایند ارتباط تویط یک عدد منحصر بفرد که IP نامیده می شود، مشخص می گردند. ادرس فوق به هر یک از کامپیوترهای موجود دز شبکه نسبت داده میشود. IP:10.10.1.1، نمونه ای در این زمینه است.

  

نظرات 1 + ارسال نظر
نینجون دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:42 ق.ظ http://pixx.blogsky.com

سلام
وبت باحاله
مخصوصا این پستت
راستی میدونستی با گذاشتن آگهی تو وبلاگت از وبلاگت درآمد کسب کنی
مثله من
امتحانش مجانیه و ضرری نداره
پس به اینجا یه سر بزن و ثبت نام کن:

http://www.oxinads.com/?a=2977

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد