آموزش کامپیوتر

مقالات تخصوصی علوم رایانه

آموزش کامپیوتر

مقالات تخصوصی علوم رایانه

تلفظ صحیح لغت AJAX

 

 

  
  
تلفظ صحیح لغت Ajax

22 مهر 1386 - آی تی ایران - چندی پیش تکنیکی به نام Ajax (که مخفف Asynchronous Javascript And Xml می‌باشد) متولد شد. با تولد این تکنیک که زائیده افکار شرکتهایی چون Google و مایکروسافت در دو نقطه تاریخی متفاوت بود، آب از دهان طراح و برنامه نویس و کاربر عادی اینترنت نیز جاری شد. انصافا هم با ظهور این موجود چند پا (که پاهای آن را XML ، JavaScript ، DOM ، CSS و غیره تشکیل می‌دهند) ، تحول عظیمی در دنیای Web Application ها و سرویس های Online در حال شکل گیری است.

متاسفانه تلفظ های مختلفی اعم از: آژاکس ، ای جکس، آجاکس ، در بیان این لغت تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه ای که مخاطب در یک شک و تردید مزمن جهت تلفظ Ajax فرو می‌رود. شاید این همان معضل همیشگی مردم دنیا، جهت تطبیق زبان های بیگانه با زبانهای بومی تلقی گردد. اما واقعیت چیست ؟

Ajax
همانند لغات دیگری چون SOAP ، LDAP ، ROM ، BIOS ، LAN و بسیاری مثال‌های دیگر یک لغت سرنام است (بدین معنا که هر حرف آن نشاندهنده یک کلمه مجزا می‌باشد) ، ولی با این تفاوت که در هیچ یک از لغات فوق، حروف به بصورت تک تک تلفظ نمی‌گردند. لغات سرنامی مانند CSS ،‌XML ، WSDL ، JSP و غیره وجود دارند که حروف آنها بصورت تک به تک تلفظ می‌شوند.

متاسفانه تقریبا تمامی فناوری های پایه علوم رایانه ای توسط انگلیسی زبانان تولید می‌گردد ، از طرفی نیز تقریبا بیشتر مراجع و کتب اصلی علوم کامپیوتری، به زبان انگلیسی نگارش می‌گردد. بنابراین در مجامع علمی تخصصی و دانشگاهی و همینطور آزمون های رسمی و بین المللی ، لغات تخصصی به همان شکل اصلی خود تلفظ می‌گردد.

تلفظ صحیح این لغت در زبان انگلیسی "ای جکس" می‌باشد. مستنداتی بصورت فیلم های آموزشی تکنیک Ajax در سایت مایکروسافت قرار گرفته که Ajax را به همان گونه ای که ذکر شد، تلفظ می‌نماید. لینک های زیر نمایانگر مطالب فوق می‌باشد:


http://download.microsoft.com/download/9/d/8/9d8a3ff9-e520-4c69-a7a0-aad7a3dc596d/HDI-02-GetStarted-AJAX-Toolkit.zip

http://
download.microsoft.com/download/0/f/6/0f651a0f-6f2b-4497-b061-e1b2825e22e0/MSAJAX-ToDoList-Video.zip

از طرفی خوب بخاطر داریم که برخی نشریات تخصصی (شاید به منظور بومی کردن این لغت و یا به دلایل نامعلوم دیگری) آن را آژاکس یا آجاکس نامیدند که در حقیقت یک دو دستگی میان متخصصینی که از مراجع اصلی استفاده می‌کنند، و متخصصینی که از مراجع فارسی استفاده می‌نمایند، بوجود آمد.

اگرچه تابحال یک لغت سرواژه در فرهنگستان زبان، بدین شکل به فارسی برگردانده نشده است. اما اگر فرض مثال، Ajax را مسثتنی قرار دهیم، هنوز بسیاری از کاربران از تلفظ اصلی این لغت (ای جکس) اطلاع نداشته و به گمان خود فکر می‌کنند که در تمام نقاظ دنیا به شکل آژاکس یا آجاکس تلفظ می‌شود.

بنابراین در صورت تمایل به استفاده از لغات آژاکس یا آجاکس در زبان فارسی، با علم بر اینکه این لغت در زبان بین المللی بصورت "ای جکس" تلفظ می‌گردد، آن را بنحو مقتضی بکار بگیرید.

منبع  >>ITIran.com  <<


نویسنده: فرشاد فکری نجات

 

نظرات 2 + ارسال نظر
Lord Slayer جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:27 ب.ظ http://www.gameshot.parsiblog.com

سلام
وبلاگ جالبی داری.
اگر به بازیهای کامپیوتر علاقه مندی یه سر به وبلاگ من بیا و یکی از چهار بازی امروز را انتخاب کن تا زودتر از بقیه در وبلاگ به نمایش گذاشته شود.
راستی لازم نیست به یادداشت های اولی و دومی نظر بدی.
بسیار متشکرم
See You Around

نینجون جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:05 ب.ظ http://oshop.blogsky.com


سلام
وبت باحاله
مخصوصا این پستت جالب بود
راستی میدونستی با گذاشتن آگهی تو وبلاگت از وبلاگت درآمد کسب کنی
امتحانش مجانیه و ضرری نداره
پس به اینجا یه سر بزن و ثبت نام کن:

http://www.oxinads.com/?a=2977
لطفا بعد از ثبت نام قوانین سایت رو حتما بخونید آخه اول باید آدرس وبلاگتون رو وارد کنید


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد